M

Laat je niet oplichten!

Babbeltrucs en cybercrime. We horen dit steeds meer terug binnen onze gemeente. Veel ouderen zijn het slachtoffer hiervan en schamen zich er vervolgens voor dat ze hierin getrapt zijn. En dan melden ze het niet, wat ze vooral wel moeten doen! Dan werken we allemaal aan een veilig Ambacht. We geven je graag wat tips om oplichting te voorkomen.

Babbeltrucs

Oplichters komen vaak betrouwbaar over. Ze bellen bij je aan, spreken je op straat aan of bellen je op. Eenmaal binnen word je van je bezittingen beroofd. Of ze laten je aan de deur pinnen, kijken je pincode af, stelen je pas en halen zoveel mogelijk geld van je rekening. Ook via de telefoon benaderen oplichters mensen en proberen je te overtuigen om overboekingen te maken, in te loggen of je gegevens, pin- of beveiligingscodes te geven.

Banken vragen dit nooit.
• Doe niet zomaar de deur open voor een onbekende. Of gebruik bijvoorbeeld een kierstandhouder;

• Laat nooit een onbekende binnen en sluit de deur als je binnen iets gaat

halen;

• Pin nooit zomaar aan de deur als je niet zelf iets hebt besteld;

• Geef je pinpas nooit uit handen. Nooit;

• Bel de betreffende organisatie zelf wanneer je het niet vertrouwt om het te

controleren;

• Toch gebeurd? Meld het direct bij je bank, laat je pas blokkeren en doe altijd

aangifte bij de politie. Is de oplichter nog in de buurt? Bel direct 112.

Meekijken bij pinnen

Criminelen proberen over de schouder mee te kijken om te zien welke pincode je intoetst. Als ze je vervolgens je pinpas afhandig maken door bijvoorbeeld een babbeltruc of door zakkenrollerij, halen ze zoveel mogelijk geld van je rekening.

• Beperk de daglimiet voor het pinnen met je pas;

• Betaal zoveel mogelijk contactloos;

• Toch gebeurd? Meld verlies of diefstal van je betaalpas onmiddellijk bij je

bank en laat je pas blokkeren. Doe altijd aangifte bij de politie.

Hulpvraagfraude

Een oplichter doet zich voor als een bekende, je (klein)kind of vriend(in), via bijvoorbeeld WhatsApp. Er wordt gezegd dat diegene een nieuw mobiel nummer heeft en er wordt gevraagd om hem of haar snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.
• Bel altijd eerst de persoon zelf op het oude nummer en zorg dat u een normaal en verstaanbaar gesprek met die persoon voert;

• Maak nooit zomaar geld over zonder een daadwerkelijk gesprek;

• Plaats je telefoonnummer niet openbaar op social media, website of online

handelsplatformen;

• Toch gebeurd? Meld het bij je bank (ook bij een poging) en doe altijd

(digitaal) aangifte bij de politie. Maak een bestandje aan van het WhatsApp

gesprek.

Phishing

In een bericht, bijvoorbeeld een e-mail of app, wordt gevraagd om te klikken op

een link of om in te loggen. Die link leidt naar een valse website van een bank,

waarin je gevraagd wordt om je gegevens in te vullen. Zo ‘hengelen’ (phishing)

internetcriminelen naar de toegang tot je computer of je persoonlijke gegevens.

• Klik nooit op een link van een mail die je niet vertrouwt en download geen

bijlage;

• Bel bij twijfel de organisatie waar het om gaat en zoek zelf het telefoonnummer op;

• Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij?

Let op! Eerst checken, dan klikken. Via de Fraudehelpdesk kun je de e-mail

controleren.

• Toch gebeurd? Meld het onmiddellijk bij je banken doe altijd aangifte bij de

politie.

Kijk voor meer informatie op Veiliginternetten.nl en Veiligbankieren.nl

terug naar nieuws